Nyhetsarkiv

Spiss 10 2018

Ny utgåve av Spiss (14.06.2018)

Vi har publisert nytt nummer av tidsskriftet Spiss, ein læringsarena i dei naturfaglege programfaga i vidaregåande skole.

Skaperkultur møter skolekultur

15 millioner til teknologi og skaperkultur for skoleelever ( 4.06.2018)

Naturfagsenteret og vitensentrene har fått tildelt 15 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til å etablere et nettsted med skapende og utforskende aktiviteter for barn og unge.

Realfagsløyper og undervisning

Nå er Realfagsløyper her! (14.05.2018)

Realfagsløyper er ressursar som skal gi realfaga eit løft i skole og barnehage.

Omslag NorDiNa, Vol 14, No 2 (2018)

Ny utgave av NorDiNa ( 9.05.2018)

Tidsskriftet inneholder vitenskapelige artikler om fagdidaktikk i naturfag og beslektede emner som teknikk/teknologi og geografi.

Elever i klasserom

Fagfornyelsen – Naturfagsenterets høringsuttalelse ( 7.05.2018)

Arbeidet med å fornye læreplanene går sin gang, og 17. april var frist for å sende inn høringsuttalelsen om de foreslåtte kjerneelementene til Utdanningsdirektoratet.

Realfagsløyper logo kvadrat

Snart kommer Realfagsløyper ( 6.03.2018)

Realfagsløyper er ressurser som bidrar til barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling i matematikk- og naturfagdidaktikk.

Tverlandet skole

Felles drivhus i bygda og flytende fiskerestaurant - slik vil elevene sikre ei bærekraftig framtid i Leirfjord. (28.02.2018)

Helgelendingen 25. 2.2018
                                                                                       

 

Blakstad skole, 6. trinn

Magiske øyeblikk med realfag (21.02.2018)

Fredag 16. februar var en stor dag for 6. trinn på Blakstad skole! Da fikk elevene utdelt fagbrev for modellhus-elektrikere av rektor på skolen.

Deltakerkonferansen 9.februar 2018

– Gi barn og unge følelsen av at vi kan bidra! (14.02.2018)

Fredag 9. februar arrangerte Den naturlige skolesekken (DNS) deltakerkonferanse og nesten 400 lærere, skoleledere og eksterne aktører var tilstede i det største auditoriet i Georg Sverdrups hus på UiO.

Forskerfrøpris

Vinnarane av forskarfrøprisen 2017 ( 6.02.2018)

Forskarfrøprisen gjekk i år til Tusseladden friluftsbarnehage for prosjektet Fra egg til kylling og til Midtstuen Kanvas-barnehage for prosjektet Utforsking og lek hånd i hånd. Vi gratulerer!

Ella M. Cosmovici Idsøe

– De evnerike barna går fortsatt for lut og kaldt vann (31.01.2018)

– Det norske skoleverket heier fram barn som er flinke i musikk eller idrett, men de som er evnerike i for eksempel kjemi eller matematikk, går fortsatt for lut og kaldt vann i de fleste tilfeller, sier professor Ella M.C. Idsøe ved Naturfagsenteret. Men nå har vi i alle fall begynt å snakke om temaet, påpeker hun.

Omslag NorDiNa 1/ 2018

Fersk utgave av NorDiNa (22.01.2018)

Tidsskriftet inneholder vitenskapelige artikler om fagdidaktikk i naturfag og beslektede emner som teknikk/teknologi og geografi.

Generell relativitetsteori

Nytt Viten-program: Generell relativitetsteori ( 8.01.2018)

Nytt undervisningsopplegg for fysikk 2 om den generelle relativitetsteorien. Einsteins teori snudde den klassiske fysikken på hodet. I denne forbløffende teorien er ikke lenger gravitasjon en kraft, men en egenskap ved tid og rom.

naturfagdidaktikk for lærerutdannere

Naturfagdidaktikk for lærerutdannere (12.12.2017)

Siden september har 30 deltagere fra lærerutdanningsinstitusjoner over hele landet gått på kurs for å lære mer om naturfagdidaktikk og kvalitativ forskningsmetode.

Naturfag 2/17

Nyaste Naturfag (20.11.2017)

Haustnummeret av Naturfag har språk og kommunikasjon som tema.

Naturfagsenteret rapport 1/17: Nordisk arbeidsmodell for undervisnings for bærekraftig utvikling

Nordisk arbeidsmodell for undervisning for bærekraftig utvikling (17.11.2017)

Naturfagsenterets rapport om det nordiske samarbeidet mellom lærerutdannere fra fire institusjoner i Sverige, Danmark og Norge.

KK evnerike barn

Evnerike barn kan ofte bli stemplet som «problematiske» (17.11.2017)

– Evnerike barn er ikke en homogen gruppe og det finnes ikke en enkel oppskrift man kan følge da de har varierte behov, sier Ella Cosmovici Idsøe ved Naturfagsenteret til KK.

Namedropping: feltarbeid

Uteundervisning med meining (17.11.2017)

– Ekskursjonar må ha eit læringsformål, ikkje berre vera ein sjanse for elevane til å sleppa ut av klasserommet, seier naturfagdidaktikar Merethe Frøyland.

Merethe Frøyland

KRONIKK: Naturfag – et viktig språkfag ( 6.11.2017)

Språket er det viktigste mediet også når vi skal undervise i naturfag, skriver Naturfagsenterets leder Merethe Frøyland i denne kronikken.

Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag

– Norske elever fortjener et spennende og lærerikt naturfag (23.10.2017)

I 2010 utga Sonja M. Mork og Wenche Erlien boka Språk og digitale verktøy i naturfag. Nå er en revidert utgave klar for å motivere ytterligere årganger av lærere og elever.

9rogn-og-rogn

DEBATT: Bedre undervisning i naturfag (16.10.2017)

Siden 2003 har alle regjeringer, uavhengig av fargesjattering, satset på realfag i skolen. Naturfagsenteret har vært og er et av tiltakene for å bedre naturfagundervisningen.

Merethe Frøyland

KRONIKK: Hæ? Om naturfag og kreativitet (18.09.2017)

Realfag og kreativitet blir gjerne framstilt som motpoler, men realfagene er også kreative fag, skriver Merethe Frøyland i denne kronikken.

Ambulanse

Store svakheiter i EU-undersøking om helse ( 1.08.2017)

Spørjeskjema som skal kartleggja kor godt folk forstår og kan handla ut frå informasjon dei mottek om helse, har betydelege metodiske svakheiter.

Ella M. C. Idsøe

KRONIKK: Realfagtalentene utvikles i talentsentrene ( 9.07.2017)

Ordningen med talentsentre for elever med stort læringspotensial må videreføres, styrkes og utvides, skriver professor Ella Idsøe i denne kronikken.

Anders Isnes

DEBATT: Mer varme i læreplanens overordnete del! ( 3.07.2017)

Selv om det er mange bra enkeltmomenter i dokumentet, savner jeg det overbyggende, det visjonære, skriver tidligere leder ved Naturfagsenteret Anders Isnes i dette debattinnlegget.

Frøyland og Jorde ved Jordes avslutning

Sterk start for pionerstudium (26.05.2017)

Vidareutdanningstilbodet «Naturfagdidaktikk for lærarutdannarar» er det fyrste i sitt slag i Noreg. 34 søkjarar på fyrste forsøk vert rekna som suksess.

Spiss 2013

Publisering av årets SPISS-artikler (22.05.2017)

Elleve forskningsartikler fra skoleåret 2016/17 er publisert i SPISS. Les blant annet om koffein, inneklima og vannkvalitet.

Fold sør for Paradisbukta

Til fots i Oslofeltet (27.04.2017)

Visste du at Oslo-området har ein svært spennande geologisk historie? No kjem boka som sender deg ut på tur for å få innblikk i denne historien.

Naturfag 1/17

Naturfag 1/17 ute nå (24.04.2017)

Kreativitet er temaet for vårutgaven.

Naturfagsenteret

Ny kvardag for Naturfagsenteret frå nyttår ( 5.04.2017)

Blir organisatorisk knytt tettare til Det matematisk-naturvitskaplege fakultet (MN) ved Universitetet i Oslo.

Merethe Frøyland

Merethe Frøyland nytt styremedlem i danske Astra (16.03.2017)

Astra er Naturfagsenterets danske søsterorganisasjon, og har som formål "styrke interessen for, rekrutteringen til og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed".

Merethe Frøyland / Hilde Færevik 140x140

DEBATT: Riktig diagnose, feil medisin (22.02.2017)

I debatten etter Kristin Skogen Lunds utspill om realfag versus humaniora, er det et viktig poeng som blir oversett av alle: det er for sent å sette inn tiltak på universitetsnivå.

Namedropping: feltarbeid

Då Gimp svurpa Mopi ( 6.01.2017)

Sjølv om elevane kan svara på læraren sine spørsmål, er det ikkje sikkert dei har lært noko. Men med utforskande undervisning utkonkurrerer andreklassingar elevar på vidaregåande.

Skriving i naturfag

Har nøklane til naturfag (21.12.2016)

I kjølvatnet av TIMSS- og PISA-resultata har mange lurt på korleis norske elevar kan bli betre i naturfag. Forskarane på Naturfagsenteret har svaret.

Torbjørn Røe Isaksen besøkjer Øraker skole

Oslo-samarbeid om utforskande undervisningsopplegg ( 9.12.2016)

Naturfagsenteret har samarbeida med to Oslo-skular om eit nytt undervisningsopplegg om celler, der elevane lærer gjennom å arbeida slik forskarar gjer. Det førde til at kunnskapsministeren besøkte ein av skulane, Øraker.

TIMSS 2015

TIMSS: – I naturfag veit vi kva som skal til ( 2.12.2016)

– Fleire timar og utforskande undervisning vil gje betre prestasjonar i naturfag, seier Merethe Frøyland. Leiaren av Naturfagsenteret er medforfattar på eitt av kapitla i rapporten.

Gjennom samarbeid til fagforståing 2001: Ein romodyssé

Gjennom samarbeid til fagforståing (14.11.2016)

Då tre nasjonale senter skulle samarbeida om undervisningsopplegg i teknologi og design, oppdaga dei at teknologi og design ikkje betydde det same innan dei ulike fagområda. 

spiss forside_2_2010

Elevtidsskriftet Spiss utvider ( 7.11.2016)

En gulrot å strekke seg etter for elever med høyt læringspotensial i naturfag.

Lakkpleie bilvoks

Full FYR i yrkesfagene ( 1.11.2016)

Gjennom samarbeid mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere blir fellesfagene mer relevante for elever i yrkesfag.

Morten Dæhlen / Merethe Frøyland 8x5

DEBATT: Realfag er også naturfag ( 1.11.2016)

Det er viktig og riktig at matematikk får oppmerksomhet, men realfag er mer enn matematikk.

Sten Runar Ludvigsen

Sten Ludvigsen: – Naturfaget ein god inngang til samarbeid (11.10.2016)

– Samarbeid vert viktig i arbeidet med å fornya læreplanane, og naturfag er ein god inngang til samarbeid på fleire nivå, seier Sten Runar Ludvigsen. Han leia utvalet som la grunnlaget for stortingsmeldinga om fornying av Kunnskapsløftet.

Merethe Frøyland

DEBATT: Samarbeid for å få til samarbeid ( 5.10.2016)

I arbeidet med nye læreplaner skal vi samarbeide om å legge til rette for samarbeid mellom lærerne, som i sin tur skal fremme samarbeidet mellom elevene, skriver Merethe Frøyland i lederen i høstens Naturfag.

DNS-konferansen 2016: Opning ved Merethe Frøyland 8x5

Raud tråd gjennom oppstarten for Den naturlege skulesekken (20.09.2016)

– Viktig for oss å inspirere og motivere lærarar og skuleleiarar til å vidareføre jobben med å implementere utdanning for berekraftig utvikling på eigen skule, seier prosjektleiar Eldri Scheie.

Merethe Frøyland og Unni Eikeseth, ingress

DEBATT: Haltende realfagsatsing (15.09.2016)

60 prosent nedgang i lærere som får kompetanseheving i naturfag.

Torbjørn Røe Iskasen og Anette Braathen

Kunnskapsministeren: – Lektor2 gjer akkurat det dei skal ( 7.09.2016)

– Eg likar Lektor2-ordninga fordi ho er smart, enkel og ubyråkratisk, var helsinga frå kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen då han innleia årets oppstartssamling. Han rosa lærarar som gjer ein ekstra innsats.

Merethe Frøyland

DEBATT: Filosofer trenger også naturfag (31.08.2016)

«Har vi fått Naturfagsenteret, Matematikksenteret, og Nasjonalt senter for realfagrekruttering til ingen nytte?», spør Venstres Helge Sten Thorbjørnsen i Fædrelandsvennen 24. august. Det er vel ingen bombe at vi ved Naturfagsenteret mener svaret er nei.

Kongens fortjenstmedalje til Anders Isnes

Kongens fortjenstmedalje til Anders Isnes (30.08.2016)

Anders Isnes ledet Naturfagsenteret fra oppstarten i 2003 til 2011. Søndag mottok han Kongens fortjenstmedalje.

Spiss 2013

Nye artikler i Spiss (23.05.2016)

Vi har startet publiseringen av årets utgave av Spiss, tidsskriftet for og av elever i teknologi og forskningslære. De første artiklene er allerede lagt ut og flere artikler vil komme etter hvert. 

Fisketur Lofoten DNS

Tverrfagleg undervisning lettare sagt enn gjort (19.05.2016)

Lærarane trur dei underviser tverrfagleg om berekraftig utvikling, men elevane oppfattar det ikkje slik.

Naturfagsenteret

Høring – Kunnskapssektoren sett utenfra ( 8.04.2016)

Naturfagsenterets høringsuttalelse til Gjedrem-utvalgets rapport "Kunnskapssektoren sett utenfra".

natursekken.no - uten tekst

Regjeringen satser på Den naturlige skolesekken ( 1.04.2016)

"Den naturlige skolesekken gir verdifulle bidrag til implementering av Kunnskapsløftet i grunnopplæringen", heter det i Stortingsmeldingen om friluftsliv som kom like før påske.

Utforskande aktivitet

– La elevane lesa og skriva som forskarar ( 8.03.2016)

Lesing og skriving er meir enn lesing og skriving. Forskar Gard Ove Sørvik ynskjer at elevane i naturfag skal få lesa og skriva på faget sine premiss.

Naturfagsenteret

KRONIKK: Veien til bedre naturfagutdanning ( 4.03.2016)

Vi må utvikle en læreplan som gjør det mulig for lærere å undervise slik at elevene forstår mer og blir mer motivert.

Merethe Frøyland

Merethe Frøyland er ny leder for Naturfagsenteret (11.01.2016)

Merethe Frøyland oppholder seg i mange rom og har ambisjoner om å utvide læringsrommet i naturfagene.

forskerfrø

Forskarfrø 2016 ( 1.12.2015)

Konferansen Forskarfrø 1.–2. februar er fullteikna, men du kan sette deg på venteliste! Korleis kan naturleg interesse og vitelyst hos barn bli utvikla gjennom lek og læring i barnehagen? Naturfagsenteret og Utdanningsforbundet inviterer til nasjonal naturfagkonferanse for tilsette i barnehagen.

Nordisk ministerråd

Støtte frå Nordisk ministerråd (26.08.2015)

Den naturlege skolesekken har fått støtte frå Nordisk ministerråd for å utvikle satsinga til eit nordisk nivå. 

EU-rapport

EU-rapport om naturfag (25.08.2015)

EU-kommisjonen har nylig publisert rapporten Science Education for Responsible Citizenship som vil kunne påvirke forskningsprogrammet Science with and for Society. Blant annet er Lektor2 nevnt på side 57 som et godt eksempel på undervisning i naturfag.

KD logo

Rapport: Realfag ( 7.07.2015)

Kunnskapsdepartementet oppnevnte våren 2014 et ekspertutvalg som fikk i oppgave å framskaffe et kunnskapsgrunnlag for en ny realfagssatsning for perioden 2015–2018. Gruppen har vært sammensatt av representanter fra universitetssektoren, og Naturfagsenteret har bidratt med sekretærressurs.

Udir logo

Rapport: Naturfagene i norsk skole ( 7.07.2015)

En ekstern ekspertgruppe oppnevnt av Utdanningsdirektoratet har gjennomgått innholdet i fellesfaget naturfag og de naturvitenskapelige programfagene i videregående skole.

forskerføtter begrepsvegg

Begrepslæring – utgangspunkt for dybdelæring (25.06.2015)

Ludvigsenutvalget bruker Myklerud skole på Nesodden som eksempel når de omtaler dybdelæring, som er ett av de mest sentrale begrepene i utredningen.

Fredrik II Borregaard

Ludvigsen-utvalget løfter fram Frederik II videregående skole (19.06.2015)

Ludvigsen-utvalget har overlevert utredningen sin til kunnskapsministeren og peker på prosjektet Miljøforsk ved Frederik II videregående skole.

nysgjerrigper.no

Vinnarane av Årets Nysgjerrigper 2015 (10.06.2015)

6. klasse ved Haus skule på Osterøy utanfor Bergen vann Årets Nysgjerrigper 2015 med forsking på skrittlengd og -mengd. Naturfagsenterets gjeve Naturfagpris gjekk til  1.–4. trinn ved Konsvik skole i Lurøy kommune: Korleis kan fargane på himmelen fortelle om vêret?

NorDiNa 2/15

Spesialnummer av NorDiNa (27.05.2015)

Dette spesialnummeret inneheld artiklar frå NFSUN i Helsingfors 2014. Du kan også finne tidlegare utgåver av NorDiNa i arkivet. 

Utdanningsdirektoratet

Hva kreves til eksamen på videregående? (20.04.2015)

Utdanningsdirektoratet har nå publisert vurderte eksamensbesvarelser i blant annet biologi og fysikk, flere fag kommer. Karakterene er satt ut fra fagets kjennetegn på måloppnåelse til sentralt gitt eksamen.

Aerosols in Europe, skular

Oppstart av Aerosols in Europe (23.03.2015)

GLOBE Norge har starta eit prosjekt som heiter Aerosolar i Europa. Dette er ein del av eit større europeisk prosjekt. 

Egget – heilskapleg læring i barnehagen

Egget – heilskapleg læring i barnehagen ( 5.03.2015)

Dei nasjonale sentera har laga film om heilskapleg læring i barnehagen. Filmane viser korleis noko så enkelt som eit egg kan stimulere til mange ulike typar opplevingar og læring.

Realfagkonferansen 27. april 2015

Realfag­konferansen 27. april 2015 ( 4.02.2015)

Velkommen til Realfagkonferansen 2015!

Mandag 27. april er dagen for årets Realfagkonferanse, og stedet er Realfagbygget, NTNU Gløshaugen i Trondheim.

Rapport fra Ekspertgruppa for realfagene

Rapport om realfaga (14.01.2015)

Ei ekspertgruppe har samla eit kunnskapsgrunnlag for ei ny realfagssatsing for perioden 2015–2018. Gruppa skulle beskrive situasjonen for realfaga i det norske utdanningssystemet og foreslå tiltak som kan bidra til auka kompetanse, motivasjon og rekruttering. 

Anne Vegusdal

Forskningsfond gir støtte til videreutvikling av Lektor2-prosjekt i Agder (19.12.2014)

Regionalt forskningsfond Agder bevilger 500 000 kroner til Knutepunkt Sørlandet til prosjektet «MathEUS-Matematikk med mening. Et FoU-samarbeid mellom skole, universitet og arbeidsliv».

Merethe og Kari Beate

Lærerløftet som glemmer eleven ( 5.12.2014)

Kronikk: Hvordan kan vi som videreutdanner lærere vite at det vi underviser fører til bedre undervisning for elevene?

Naturfagsenteret

Nye forskningsartikler (20.10.2014)

Nylig er det publisert to artikler fra Naturfagsenterets forskningsprosjekter.

Program 17.september

Fra årets Nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken! (26.09.2014)

Onsdag 17. september deltok omkring 350 lærere og skoleledere fra 163 DNS-skoler på årets nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken.

International Partnership Network

Internasjonal pris til Lektor2 (17.09.2014)

Global Best Award er tildelt Lektor2-prosjektet, eit samarbeid mellom skole og næringsliv for å fremme realfaga.

lektor 2 - kvadratisk

Positiv rapport om Lektor2 (12.09.2014)

NIFU har evaluert Lektor2-ordningen og konkluderer med at lærere og bedriftsansatte er svært positive når de vurderer innsats opp mot utbytte.

nysgjerrigper.no

Vinnarane av Årets Nysgjerrigper ( 4.06.2014)

Elevar på 7. trinn ved Hallagerbakken skole i Oslo forska på kva som avgjer kor mykje noko luktar – og vann gull i Årets Nysgjerrigper. Naturfagsenterets Naturfagpris gjekk til  6. og 7. klasse ved Gjerøy skole i Rødøy/Nordland: Kor mange heliumsballongar treng eit barn for å lette?

lektor 2 - kvadratisk

Om Lektor2 på TV2 (29.04.2014)

Sjå reportasjen frå TV2 om korleis Lektor2-ordninga motiverer i naturfag og matematikk.

Energiskolene -kun bilde

Energiskolene videreføres i 2014-2016 (13.04.2014)

Olje- og energidepartementet vil videreføre finansieringen av prosjektet Energiskolene i perioden 2014-2016. Prosjektet skal stimulere interessen for energisektoren blant elever i videregående skole. Energiskolene ledes av Naturfagsenteret.

Forskerføtter og leserøtter

Forskning.no om Forskarføter og leserøter (18.03.2014)

Les kva forskning.no skriv om korleis elevane skal bli flinkare i naturfag  gjennom Forskarføter og leserøter.

International Research in Geographical and Environmental Education

Ny artikkel om feltarbeid (10.03.2014)

Kari Beate Remmen og Merethe Frøyland frå Naturfagsenteret har fått publisert ein artikkel om feltarbeid i geofag i International Research in Geographical and Environmental Education. Artikkelen har tittelen: Implementation of guidelines for effective fieldwork designs: exploring learning activities, learning processes, and student engagement in the classroom and the field.

forskningNO

Feil fokus i feltarbeid (27.01.2014)

Forskning.no har skrive om doktorgradsarbeidet til Kari Beate Remmen ved Naturfagsenteret. Kvifor feilar vidaregåandeelevar i praktiske oppgåver som barneskolebarn klarar heilt fint?

NFSUN

Nordisk forskersymposium i Finland ( 6.01.2014)

NFSUN (Nordic Research Symposium on Science Education) 2014 arrangeres i Helsingfors 4.–6. juni 2014. Tema for symposiet er Inquiry-Based Science Education in Technology-Rich Environments. Frist for innsending av abstract er 31. januar

UiO

Ny utdanning av realfagslektorar ( 3.01.2014)

Universitetet i Oslo har utvikla ei ny og moderne utdanning av realfagslektorar, der studentane møter samfunnsrelevante problemstillingar, tett knytt opp mot den realfaglege forskingsfronten. Det første kullet blir tatt opp hausten 2014 og søknadsfristen er som vanleg 15. april. 

Internasjonal pris Karl Torstein Hetland

Norsk og internasjonal pris til Karl Torstein Hetland (19.09.2013)

Karl Torstein Hetland frå Vest-Telemark vidaregåande skule og Naturfagsenteret har blitt æresmedlem i Norsk Fysisk Selskap og fått internasjonal fysikkundervisningspris.

Maria Vetleseter Bøe

Hans Majestet Kongens gullmedalje til Maria Vetleseter Bøe (15.07.2013)

H.M. Kongens gullmedalje tildeles en fremragende, yngre forsker for et vitenskapelig arbeid bedømt ved Universitetet i Oslo. Arbeidet må være anerkjent som et virksomt bidrag til fagfeltets forskningslitteratur. Maria Vetleseter Bøe ved Naturfagsenteret får medaljen for sin doktorgradsavhandling What's in it for me? Norwegian students' choices of post-compulsory science in an expectancy-value perspective.

Svein Sjøberg

Formidlingspris til Svein Sjøberg (17.06.2013)

Universitetet i Oslo gir professor Svein Sjøberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning formidlingsprisen 2013. Sjøberg har bygget bro mellom realfag, skole og allmennhet og er opptatt av sosiale, kulturelle, etiske og utdanningspolitiske aspekter ved naturvitenskap i skole og samfunn. 

Vi gratulerer!

Aftenbladet St Olav vgs

Energiskule i Aftenbladet (19.02.2013)

St.Olav vgs har nok ein gong fått spalteplass i media. Aftenbladet skriv om at mange elevar ved skulen tek realfagutdanning etter avslutta vidaregåande. Lærar John-Erik Sivertsen meiner at noko av forklaringa er det omfattande samarbeidet med eksterne partnarar.

TeknoVisjon 2013 -2

TeknoVisjon 2013 (23.01.2013)

Fredag 11. januar arrangerte Naturfagsenteret finalen for TeknoVisjon 2013 på Kjemisk institutt. Dette er eit årleg samarbeid med Ungt Entreprenørskap Oslo for elevar i ungdomsskulen.

Hanne Finstad på NHOs årskonferanse 2013

Fabrikksjef på NHOs årskonferanse (11.01.2013)

Fabrikksjef i Forskerfabrikken Hanne Finstad holdt denne uken et interessant innlegg om naturfagsundervisning i norsk skole på NHOs årskonferanse 2013.

Nordhordland - om energiskolene

Nettavisa Nordhordland skriv om «Energi-skulen» Austrheim vidaregåande skule ( 7.01.2013)

Nettavisa Nordhordland skriv om «Energi-skulen» Austrheim vidaregåande skule. – Veldig interessant, seier geofagelev Therese V. Opdal. – Skulen har inngått eit nært og tett prosjektsamarbeid med TCM på Mongstad. Prosjektet har basis i programfaget geofag, der mykje av pensum dreier seg om den globale oppvarminga og tiltak mot den, seier faglærar i geofag på Austrheim VGS, Jan Nordø.

Forskerføtter og leserøtter - kvadratisk

Forskningsrådet løfter fram «Forskerføtter og leserøtter» (20.12.2012)

Naturfagsenterets forskningsprosjekt «Forskerføtter og leserøtter» er topp-nyhet på nettsiden for UTDANNING2020 - et tiårig forskningsprogram om utdanningssektoren. «Forskerføtter og leserøtter» viser at en kombinasjon av grunnleggende ferdigheter, sentrale begreper og utforskende aktiviteter forbedrer naturfagundervisningen i skolen.

Forskerfrøprisen 2012

Forskerfrøkonkurransen 2012 ( 9.11.2012)

Har dere gjennomført et spennende opplegg i din barnehage med naturfag som tema? Delta i vår konkurranse om årets Forskerfrøpris! Innleveringsfrist for årets konkurranse er 15. desember 2012.

Larve i barnehånd

Forskerfrøkonferansen 2013 ( 2.11.2012)

Forskerfrøkonferansen blir arrangert i Oslo 4.-5. februar 2013. Sted: Lærernes hus, Osterhaus’ gate 4A, Oslo. Konferansen er nå fulltegnet, men det er mulig å melde seg på venteliste.

Konferansen retter seg mot ansatte i barnehage og lærerutdannere. Årets tema er Mat og bærekraftig utvikling. Konferansen er gratis.

Ekstremvær

Skule og forsikring samarbeider om risikohandtering og ekstremvêr (22.10.2012)

Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) og Høgskolen i Oslo og Akershus har gått saman om å utvikle gode måtar å undervise om naturfarar, eigen beredskap og risikovurdering. Sentralt i undervisninga står programmet "ekstremvêr og naturfarar", som miljølære.no no har lansert i heile Norden. 

Torshovparken1

Venuspassasje i Torshovparken ( 6.06.2012)

Barna fra Ragnas hage i Oslo var svært tidlig oppe 6. juni. Spente barn og foreldre ventet på å observere Venus passere sola. Lederne for observatørene var Sondre Bjaberg og Andreas Helvik som begge er entusiastiske førskolelærere. De vet å fange opp barnas interesser og bygge videre på dem.

Geotop

Gråstein blir til gull på skolen (18.05.2012)

4.mai skrev Aftenposten om et geofag i frammarsj. Blant annet uttaler Naturfagsenterets Merethe Frøyland seg om fagområdet.

Forskerfrø-liste

Forskerfrø i media (21.02.2012)

Forskerfrøprisvinnerene fikk oppmerksomhet fra media og har blitt ekstra inspirert etter konferanse og pris.

Lyd i ballong - firkantet

Forskerfrøkonferansen 2012 er vel overstått ( 9.02.2012)

6.-7.februar fikk barnehageansatte mange nye ideer til å arbeide med naturfag. De fikk blant annet spille på håndflateorgel, lage lyd med ballonger og møte engasjerte foredragsholdere. Konferansen ble arrangert av Naturfagsenteret og Utdanningsforbundet og ble holdt i Utdanningsforbundets konferanselokaler i Oslo.

TeknoVisjon-finale januar 2012

Fremtidens teknologiske løsninger utviklet under TeknoVisjon (19.01.2012)

600 elever fra ulike ungdomsskoler i Oslo jobbet hardt i en uke med teknologi og design for å løse ulike problemstillinger for bedrifter og organisasjoner. 13. januar var det finale, og 120 elever invaderte Kjemisk Institutt på Blindern.

Finnmark dagblad

Real energiomvisning (12.04.2011)

Hammerfest videregående skole kom i avisa da de besøkte Hammerfest Energi.

Altaposten

Hva gjør vi med David ved Goliat? (30.03.2011)

Altaposten skrev om elever fra Alta videregående skole som har funnet det lille, fiktive oljefeltet David.

Meløy vgs

Stort samarbeid - med Statkraft (30.03.2011)

Meløy videregående skole fikk medieomtale i lokalavisa for sitt samarbeid med Statkraft.

Rjukan arbeiderblad

Eneste med energiskole ( 4.03.2011)

Rjukan Arbeiderblad skriver om Rjukan videregående skole som eneste energiskole i Telemark.

Avisa Nordhordland

AVS vert energiskule (24.01.2011)

Austrheim vidaregåande skule fekk omtale i lokalavisa nordhordland.no da skulen vart energiskule.

regjeringen.no (riksløve)

Energiskoler skal styrke realfagsrekrutteringen (20.01.2011)

Olje- og energidepartementet ønsker at flere unge skal velge realfag og at unge skal lære mer om energi på skolen. I dag sparkes pilotprosjekt ”Energiskoler” i gang. Prosjektet ledes av Naturfagsenteret. Det skal føre videregående skoler og bedrifter sammen for å få lære unge mer om energi og få flere til å velge matte og naturfag.