Hopp til hovedinnhold
Nyhet

Naturfagsenterets påskelabyrint 2024

Vi gjentar fjorårets suksess! Årets påskelabyrint gir en morsom naturfagtime inn mot påska der elevene får trent på informasjonssøk. Her kan alle hjelpemiddel tillates i jakten på seks destinasjoner rundt omkring i verden. PS! Kan også brukes i lærerkollegiet.

Påskelabyrinten er i utgangspunktet laget for elever på ungdomstrinn og oppover.

Tre påskekyllingfigurer står ved siden av en gammel koffert. På kofferten er det klistremerker av noen påskeegg, en folkevognbuss, en fisk, en brettet papirfugl, en seilbåt, et Guevara-portrett og en rektangulær bygning med kuppel på toppen. Ved siden av kofferten ligger det et rødt krøllet sjokoladepapir Hver oppgave innholder ulike hint om en destinasjon. Elevene jobber i grupper på tre og må få beskjed om hvor lang tid de får på forhånd. De må kunne søke på nettet og kan bruke alle hjelpemidler de har tilgjengelig. Elevgruppene får alle oppgavene utdelt samlet, og de må være strategiske for å sanke flest mulig poeng i løpet av tida de får.

På ungdomstrinn er det lurt å sette av en dobbeltime der de har minst 60 minutter med søketid. Aktiviteten passer også godt inn i norskfaget. 45 minutter med søketid bør man sette av uansett alder.

Elevversjon

For at elevene ikke skal ha fasiten, må lærer få den tilsendt ved å sende en epost til fasit@naturfag.no og oppgi hvilken skole du jobber på.

Erfaringa fra utprøvinger er at elevene (særlig på 8. og 9. trinn) kan være ukjente med sjangeren og ikke veldig drevne på søking. Forbered derfor elevene på at mange av oppgavene kan være ganske vanskelige og at det er liten sjanse for at noen elevgrupper klarer alt. Det vil være lurt å kjøre oppgave 1 først og så ta ei oppsummering før dere fortsetter. Tips da om:

  • Legg merke til type destinasjon i hver oppgave (bygning, by, fjelltopp osv.).
  • Formuleringer som er litt rare ("observant professor") og navn på personer man møter, er ofte hint.
  • Det finnes også hint på kofferten (ikke bare til oppgave 1).
  • Det kan være lurt å bruke ulike søkeverktøy, f.eks. bildesøk av bildene i oppgavene (det er enklest hvis de har digital versjon eller bruker ipad/mobil).

Denne korte videosnutten kan brukes som intro: