Hopp til hovedinnhold

Hell-seminaret

Hell-seminaret 2023 ble arrangert 15.–16. november på Hell. Årets tema var handlingskompetanse for bærekraftig utvikling.

Det var plass til 80 deltakere, og seminaret var fulltegnet.

Program

Onsdag 15. november 2023

09.30 – 10.00

Kaffe/te/frukt før oppstart

10.00 – 10.30

Introduksjon, informasjon og presentasjonrunde
Merethe Frøyland (Naturfagsenteret) og Mari Heum Sjøberg (leder, NNN)

10.30 – 11.30

The role of sustainability in the PISA Science framework for 2026; A call to action for science teacher education
Professor Doris Jorde (Universitetet i Oslo)

11.30 – 11.45

Kaffe/te/frukt

11.45 – 13.00

Faglige bidrag fra faginteressegrupper

  • Naturfaget i barnehagelærerutdanningen: Holdninger og overbevisninger rundt naturfag hos pedagogiske ledere. Foreløpige resultater fra intervensjonsstudien Språksterk 1-6. Asbjørn M. Hov, Unni Vik, Guri Langholm (Naturfagsenteret)
  • Naturvitenskapens egenart i naturfaget

13.00 – 13.45

Lunsj

13.45 – 15.15

Faglige bidrag fra faginteressegrupper

  • Tradisjonell kunnskap i naturfaget
  • Programmering i naturfaget: Å feile og rette feilen – lærerstudenters arbeid med algoritmisk tenkning og feilsøking.
    Kristin Ebbesen (HINN), Siv G. Aalbergsjø (OsloMet) og Vibeke Schrøder (Københavns Professionshøjskole)
  • Representasjoner i naturfaget

BLU, innledere: Kommer
GLU, innleder: Kommer
PPU/lektor, innleder: Kommer

15.15 – 15.30

Kaffe/te/frukt

15.30 – 16.30

Faginteressegrupper arrangerer møter

18.00 – 18.30

Kveldsforedrag: Biologisk kjønn og onani
Alex Strømme

19.00 –

Middag

 

Torsdag 16. november 2023

09.00 – 09.15

Felles oppstart i hovedsal

09.15 – 10.15

Bærekraftundervisning fra teori til praksis – med erfaringer fra Den naturlige skolesekken og fremover
Faglig bidrag fra FIG-UBU v/ Eldri Scheie, Eli Munkebye og Anja Gabrielsen

10.15 – 10.30

Kaffe/te/frukt

10.30 – 11.30

Parallellsesjoner (separat for BLU, GLU og PPU)
Gruppearbeid/diskusjon

11.30 – 12.30

Lunsj

12.30 – 13.15

FoU-presentasjoner – parallellsesjon 2A, 2B og 2C

13.15 – 13.30

Kaffe/te/frukt

13.30 – 14.45

FoU-presentasjoner – parallellsesjon 3A og 3B

14.45 – 15.00

Oppsummering og avslutning