Virksomhetsplan (2002)

Forrige virksomhetsplan (fra 1994) var sentrert rundt 4 hovedpunkter. Vi følger de samme hovedpunktene i denne planen.

  1. Oppbygging og drift av nettverket
    • Avholde styremøte
    • Avholde årsmøte i forbindelse med ”Notodden-seminaret”
    • Oppdatere medlemslister
    • Innkreve kontingent
    • Få endelig vedtak på navn og logo, ev utarbeide ny logo
    • Arbeide for å gjøre nettverket kjent gjennom tidsskrifter aviser etc
    • Arbeide for kontakt med nasjonale og internasjonale nettverk / organisasjoner som arbeider med naturfagdidaktikk og med å styrke naturfaget i skolen
  2. Styrke naturfaget innen lærerutdanningene
    • Arbeide for etterutdanningskurs for lærerutdannere
    • Sikre bevilgninger til å fortsette ”Notodden-seminara”
    • Sikre bevilgninger til å fortsette NSM-konferansene
    • Arbeide for nye kurs innen naturfaga
    • Være aktive i arbeidet med organisering av ny lærerutdanninger
    • Følge opp og støtte Jørn Nyberg i arbeidet som ny kontaktperson for styrking av naturfag
    • Drive aktiv informasjonsvirksomhet overfor UFD og Stortinget i saker som har med naturfag i skolen å gjøre
    • Stimulere til aktiv deltaking i den offentlige debatten (aviser etc)
  3. Fremme FOU innen naturfagenes didaktikk
    • Arbeide for å få tidsskriftet Naturfag elektronisk
    • Stimulere til FOU-viksomhet innen naturfag blant lærerutdannere
    • Arbeide for korte forskerkurs / publiseringskurs for lærerutdannere
    • Stimulere til utveksling av manus før publisering
    • Stimulere til å legge ut lenker av undervisningsopplegg etc på Nettverkets hjemmesider
    • Stimulere til faglige diskusjoner / kollokviegrupper via Nettverkets hjemmesider
  4. Styrke naturfag i norsk skole
    • Arbeide for at Nettverket skal være høringsinstans for alle nye planer og annet som angår naturfag i  norsk skole
    • Invitere beslutningstakere (UFD / Stortinget) til seminarer arrangert i nettverkets regi
    • Drive aktiv informasjonsvirksomhet overfor UFD og Stortinget i saker som har med naturfag i skolen å gjøre
    • Stimulere til aktiv deltaking i den offentlige debatten (aviser etc)