KIMEN 2/15: Skolehagen som opplevelses- og læringsarena

Å få planter til å gro, se frø spire i vinduskarmen, i krukker eller bed er alle aktiviteter som kan knyttes opp til flere fag i skolen. Disse aktivitetene kan være det som skal til for å engasjere barn og unge i store spørsmål som verden står overfor knyttet til matsikkerhet, matproduksjon og nok mat til alle. Skolehagen egner seg i så måte ypperlig til tverrfaglig arbeid mellom mange fag i skolen og til arbeid med grunnleggende ferdigheter. Å kunne lære om mat og matsikkerhet gjennom å dyrke maten selv gir elevene autentiske og praktiske opplevelser og erfaringer som det ikke er lett å tilegne seg gjennom teori alene. Å følge et frø fra jord til bord og høste fra hagen kan bidra til at elever i større grad forstår behovet for å ta vare på den maten vi produserer og minske omfanget av matavfall.

Dette heftet gir informasjon om skolehagens muligheter og inspirasjon til å ta skolehager i bruk.

Forsidefoto er tatt av Anne Jacobsen.

KIMEN 2/15: Skolehagen som opplevelses- og læringsarena

Utgiver: Naturfagsenteret
Utgivelsesår: 2015
Omfang: 30
KIMEN 2/15

Vedlegg