Hopp til hovedinnhold

NNN-seminaret

NNN-seminaret 2024 (tidl. Hell-seminaret) blir arrangert i Oslo 13.–14. november på Quality Hotel Hasle Linie, og vil henge sammen med avslutningsseminaret for TRELIS – Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag som arrangeres på samme sted 12. november og fram til lunsj dagen etter.

Program 2024

Tirsdag 12. november 2024

09.00 – 17.00

TRELIS sluttkonferanse: Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag

Åpning

Hva kjennetegner forskningsbasert lærerutdanning?

Forskningsbasert lærerutdanning

Hvordan omsettes og forankres forskning gjennom professionelle læringsfellesskaber

Gruppediskusjon og paneldebatt

Boklansering

Onsdag 13. november 2024

09.00 – 12.00

TRELIS sluttkonferanse forts.

Innledning

Learning from international performance assessments: Lessons for research-based pre- and in-service teacher education. Vanessa Kind

Workshops:

  • Utforskende arbeid i naturfaglærerutdanning
  • Programmering i naturfaglærerutdanning

12.00 – 13.00

Lunsj

13.00 – 13.45

Naturfagsatsning og Stortingsmelding, Merethe Frøyland

14.00 – 15.00

Parallellsesjoner med naturfagdidaktisk forskning

Critical thinking in the making: characteristics of students' practices and teacher facilitation in a climate-focused school project. Stein Dankert Kolstø, Vegard Havre Paulsen og Idar Mestad

Naturoppdraget – hva kan vi lære av Kåre Kråke? Ingrid Eikeland og Guri Langholm, Naturfagsenteret, UiO.

Hvor medvirkende får barn være i sine egne læringsprosesser i lekbasert læring innen naturfag? En review studie. Anne-Line Bjerknes, Martina Tesikova, Terese Wilhelmsen, Ingunn Skalstad og Anne Lene Kristiansen. (USN, UiO)

DMMH: Første resultater fra FOOD4kids-prosjektet om mat og bærekraft i barnehagen. Claudia Melis, Per-Arvid Wold, Anna Maria Billing og Kathrine Bjørgen.

Naturvitenskap som en sosialhistorisk kulturell praksis: NOS-undervisning for lærerutdanning og skole. Palmer, H.S., Efstathiou, S., Lykknes, A.

15.00 – 15.15

Pause

15.15 – 15.45

Parallellsesjoner med naturfagdidaktisk forskning

Tverrfaglig bærekraftundervisning fra naturfaglæreres perspektiv – Samarbeid og implementering. Marthe Arntzen, Naturfagsenteret, UiO

Programmering i naturfag – simulering, sansing og styring. Alette Aasvold Rolland, NLA Høgskolen og Siv G. Aalbergsjø, OsloMet

Besøk på et kunnskaps- og opplevelsessenter på 9. trinn – en happening eller integrert del av skolens undervisning? Elin Leirvoll Aschim og Kerstin Sonesson, USN

Blokkprogrammering med lærerstudenter i naturfag. Arne Stormo og Torunn Smevik, NTNU

15.45 – 16.15

Parallellsesjoner med naturfagdidaktisk forskning

Utdanning for bærekraftig utvikling i et internasjonalt perspektiv. Birgitte Seehuus og Lisa Lunde, HINN

Mappevurdering i naturfag. Matthias Gregor Stadler, UiB

Papir og bivoksduk. Praktisk aktivitet som utgangspunkt for å lære kjemi og utvikle berekraftkompetanse. Unni Eikeseth, NTNU

16.30 – 18.30

Sosialt/kulturelt tilbud: Badstue og bading i Oslofjorden

18.30 – 19.00

Aperttif

19.00 –

Middag

 

Torsdag 14. november 2024

09.00 – 09.30

Presentasjon av nettside for Nasjonalt Nettverk for Naturfagutdanning

09.30 – 10.30

Faginteressegrupper møtes

10.30 – 12.00

Profesjonsfaglige grupper møtes

12.00 – 13.00

Lunsj

13.00 – 14.30

Hav, fjord og marine miljø

En mørkere fjord og et hav i endring. Simen Hasselø Kline, UiO

Et didaktisk rammeverk for undervisning og læring om marin plastforurensning. Hilde Ervik, NTNU

Sea Stories of Hope – fra pessimisme til evidensbasert håp i undervisning om havets tilstand. Tuula Sarvas Skarstein og Frode Skarstein, UiS

14.30 – 15.00

Felles avslutning i plenum

Påmeldingsskjema >>