Hopp til hovedinnhold

Kompetanseheving for lærere på mellomtrinnet

Oslo kommune og Naturfagsenteret samarbeider om kompetanseheving for lærere på mellomtrinnet i teknologi og programmering. Samlingene består av faglig kompetanseheving og erfaringsdeling. Det er lagt opp til mellomarbeid mellom samlingene i egen klasse. Alle samlingene har skaperskolemetodikk som utgangspunkt, med fokus på å knytte teknologisk kompetanse og programmering til naturfaglig kompetanse. 

Samarbeider omfatter fire samlinger med varighet fra kl 12:00–16:00. Vi vil ta utgangspunkt i undervisningsoppleggene Elektrisitet (naturfag.no) og Rom for hvem? (Skaperskolen.no) for mellomtrinnet. Undervisningsoppleggene legger vekt på utforskende og skapende arbeidsmåter og dybdelæring i tråd med de nye læreplanene. Det er lagt vekt på at fagenes innhold skal være relevant for elevene og at de unge får arbeide praktisk og utforskende.

Samling 1: Elektrisitet i naturfag og teknologi

Tirsdag 21.september klokken 12:00-16.00                                        Utdanningsetatens kurssenter,Grensesvingen 6, Helsfyr.                                  Det blir servert en lett lunsj.                                             

 

Innhold:Foto: Annica Thomsson

  • Likheter og forskjeller mellom fagområdene naturfag og teknologi
  • Naturfag og teknologi i fagfornyelsen
  • Nøkkelbegreper i elektrisitet
  • Bruke elektroniske komponenter og lage en strømvarsler som kan brukes til å utforske hvilke materialer som leder strøm
  • Utforsking av funksjon og virkemåte til komponentene i en elektrisk krets. Sentrale begreper er funksjon, form materialer og egenskaper.
  • Introduksjon til planleggingsverktøy

Samling 2: Grunnstrukturer i programmering, og styring av elektrisk krets ved bruk av micro:bit

Torsdag 11.november klokken 12:00-16.00                                Utdanningsetatens kurssenter, Grensesvingen 6, Helsfyr.                                  Det blir servert en lett lunsj.                                             

 

Innhold:

  • Gjøre øvingsoppgaver med komponentene i modellkretsen
  • Diskutere sikkerhet og brannfare
  • Diskutere vurdering av praktiske oppgaver og hvordan gjøre elevens tenking synlig
  • Gjøre øvingsoppgaver med bruke av mikrokontroller (micro:bit) til å styre den elektriske kretsen
  • Grunnstrukturer i programmering

Samling 3: Skjult elektrisk anlegg i modellrom

Onsdag 02.februar klokken 12:00-16.00                                                              Utdanningsetatens kurssenter, Grensesvingen 6, Helsfyr.                                 Det blir servert en lett lunsj.  

 Foto: Rim Tusvik

 

Innhold:

  • Legge inn skjult elektrisk anlegg i et modellhus
  • Programmere mikro:bit til å styre komponentene i kretsen
  • Utforskende og skapende aktiviteter i klasserommet

Samling 4: Programmering, naturfag- og teknologididaktikk

Tirsdag 05.april klokken 12:00-16.00                                                                   Utdanningsetatens kurssenter, Grensesvingen 6, Helsfyr.                                Det blir servert en lett lunsj.  

 

Innhold:

  • Begrepene teknologi, algoritmisk tenking og programmering i fagfornyelsen
  • Praktiske øvelser knyttet til grunnstrukturer i programmering
  • Diskutere naturfaglig og teknologisk kompetanse i aktivitetene som er gjennomført og knytte det til fagfornyelsen
  • Diskutere hvilke læringsstrategier som er brukt
  • Introduksjon til kompetansepakker i programmering (realfagsløyper og Udirs kompetansepakker)
  • Didaktiske grep innen skaperskolemetodikk