naturfagsenteret.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss:
Hvordan kan vi identifisere elever med stort læringspotensial?
Forskning anbefaler at skolen bruker flere kartleggingsinstrumenter når de skal finne fram til aktuelle elever i denne gruppen. Nedenfor gjør vi greie for hva som karakteriserer elever med stort læringspotensial generelt, hva som er spesielle karakteristika for elever med stort naturfaglig potensial og metoder for å finne fram til de «rette» elevene. Mye av dette stoffet er hentet fra boka Elever med akademisk talent i skolen av Ella Cosmovici Idsøe. De begrepene og kriteriene som vi gjengir, er kjennetegn som går igjen i litteraturen og som kan gi en indikasjon på egenskaper hos eleven. Men det må understrekes at det ikke er noen eksakt vitenskap å kategorisere elever.
Hvordan kan vi identifisere elever med stort læringspotensial? (elever med stort akademisk talent)
Barn med stort læringspotensial er en veldig mangfoldig gruppe, og det er viktig å kjenne til og kartlegge de mest relevante egenskapene deres.
Den nyeste forskningen sier at «gifted brain is characterised by high-level prefrontal cortical functioning within a bilateral fronto-parietal network» (Haier et al. 2004; Geake, 2009). Det betyr at:
- De tenker fortere (høyere prosesseringshastighet)
- De tenker mer komplekst
- Mer opptatt av fremtidstenkning, innsiktsfull tenkning, og intuisjon
- Mer avslappet og konsentrert læring, høyere kapasitet i arbeidsminnet – avansert kunnskapsbase
- Bedre fokusering av oppmerksomhet, dybdespørsmål
Nedenfor finner du en oversikt over noen utsagn som karakteriserer elever med stort læringspotensial. Det er slik at elever har noen av disse egenskapene i mer eller mindre grad.
- Stiller ofte spørsmål
- Er svært nysgjerrige
- Er mentalt og fysisk involvert
- Har ville, rare ideer
- Er lekne, men gjør det godt på prøver
- Diskuterer detaljert, utbroderer
- Er forbi alderstrinnet
- Viser sterke følelser og meninger
- 1–2 repetisjoner før mestring
- Bygger abstraksjoner
- Foretrekker voksne
- Trekker slutninger
- Starter prosjekter
- Er intens
- Skaper nytt
- Liker læring
- Bearbeider informasjon
- Oppfinner
- God gjetter
- Trives best med kompleksitet
- Er ivrig observerende
- Er svært selvkritisk
- Blir lett klassens klovn
- Kjemper mot rutiner
Karakteristika blant elever med naturfaglig potensial
Det er ikke alltid lett å finne fram til de elevene som tilhører gruppen elever med stort læringspotensial i naturfag.
Kjennetegn som oftest nevnes i litteraturen:
- Liker å undersøke og utforske naturfagrelaterte emner
- Kan formulere sunne hypoteser basert på fakta
- Forstår den vitenskapelige prosessen
- Stiller analytiske spørsmål (dvs. spørsmål om elementene i eller delene av et problem)
- Starter undersøkelser innen naturfag på egen hånd
- Er observant og ser detaljer
- Kan bruke et vitenskapelig funn fra én situasjon i en annen
- Er effektiv innen deduktiv tenkning (dvs. kan starte med et stort område og dele det opp i biter)
- Finner raskt ut av relasjoner mellom årsak og virkning
- Forstår hvordan hendelser innen naturfag henger sammen
Ulike metoder for å velge ut elever til målgruppen:
Nedenfor har vi listet opp noen metoder for å identifisere/kartlegge elever med stort læringspotensial. Vi har delt dem inn i subjektive og objektive vurderinger.
- Subjektive vurderinger: fra skole og familie
- lærervurderinger
- foreldrevurderinger
- vennerapporteringer
- selvrapportering
- mappeevalueringer
- Objektive vurderinger
- nasjonale kunnskapstester (verbal, matematisk, kunstnerisk, osv.)
- kreativitetstester
- motivasjonskalaer
- interesseskalaer
- intelligenstester
Viktig å vite fra forskningsfeltet
- “Å ha stort potensial” er nødvendig, men ikke nok for å utvikle prestasjonene
- Interesse og motivasjon for et felt/område er også nødvendig for å oppnå ekstraordinære resultater
- Ikke minst er det viktig med tilpassede undervisningsstrategier og sosial og emosjonell støtte for å lykkes i å utvikle potensialet
Anbefalt litteratur
NOU 2016:14 Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial
Ella Cosmovici Idsøe (2014): Elever med akademisk talent i skolen. Cappelen Damm Akademisk
Jørgen Smedsrud og Kjell Skogen: Evnerike elever og tilpasset opplæring (2016). Fagbokforlaget.
Kjell Skogen og Ella C. Idsøe (2011): Våre evnerike barn. En utfordring for skolen. Høyskoleforlaget.