Hopp til hovedinnhold

Problemstillinger og metode

Er jeg interessert i faget? Er jeg god nok? Kommer jeg til å få jobb? Hvordan er lønningene? Passer det for jenter eller gutter? Kommer yrket til å kle meg? Hva med mors og fars jobber? Hva er det egentlig utøverne av yrket driver med på jobb? Og hva er de opptatt av? Kommer jeg til å synes det er viktig og meningsfullt? Hvordan er det sosiale miljøet på utdanningsstedet? Er forelesningene og undervisningen spennende? Hva mener vennene mine om dette?

Mål og problemstillinger

Fra tidligere forskning vet vi en del om hvordan en rekke ulike faktorer spiller inn når unge skal velge utdanning og yrke. Vekten de ulike forholdene tillegges vil variere fra person til person. Gjennom Vilje con valg vil vi integrere disse faktorene og studere hvordan disse virker sammen når det gjelder valg og bortvalg av MNT-faglige utdanninger og yrker.

Prosjektets overordnede mål er å styrke rekrutteringen og bedre kjønnsbalansen ved realfaglige utdanninger og yrker. Dette skal realiseres gjennom å

  • utvikle ny kunnskap, basert på nye empiriske analyser og teoretiske refleksjoner, omkring jenters og gutters utdannings- og yrkesvalg og hvordan realfagene plasserer seg i dette
  • stimulere til informert debatt og bidra med kritikk, innspill og råd angående undervisning i skolen og ved realfagsstudier, formidling av realfag generelt, og form, innhold og målgrupper for rekrutteringsprosjekter og tiltak for å hindre frafall
     

Overordnede problemstillinger i Vilje-con-valg

  • Valg/bortvalg av MNT
    • Hvilke faktorer er avgjørende for valg eller bortvalg av MNT i videregående skole og høyere utdanning?
    • Hvordan skal vi forstå jenters lave deltakelse i den del av MNT-fagene?
    • Hvilke rekrutteringstiltak ser ut til å ha effekt i forhold til rekruttering av nye kandidater til MNT-fag og -utdanninger?
       
  • Gjennomføring og frafall/bortvalg ved høyere utdanning
    • Hvordan kan vi beskrive "frafall" – hvor blir studentene av etter at de har sluttet?
    • For dem som hopper av et MNT-løp: Hvorfor valgte de å slutte?
    • For dem som gjennomfører: Hvem er de, og hva fikk dem til å bli?
    • Hvilke tiltak ser ut til å ha effekt i forhold til å redusere antall studenter som ikke gjennomfører studiet?

Andre aktuelle problemstillinger, for eksempel

  • Betydningen av rollemodeller for ungdoms utdanningsvalg
  • Jenters ”livshistorier” relatert til gjennomføring av utdanning og karriere i MNT-fag
  • Rekrutteringstiltak: "Hva virker"? Hvordan blir ulike strategier mottatt av målgruppene?
  • Lærerstudenter: Hvordan er deres interesse og holdning til realfag? Hvordan utvikler de en faglig identitet som (realfags)lærere? 
  • Kvinnelige forskere: Hvordan skal vi forstå kvinners lave deltakelse i høyere akademiske stillinger?

Prosjektet er beskrevet med en "trekkspillmodell", der omfanget av prosjektet avhenger av forskningsressurser. Med mer ressurser kan både problemstillinger, målgrupper og metodetilnærminger utvides og utvikles slik at prosjektet på en bedre måte kan belyse realfagenes stilling. Jo flere medarbeidere vil blir, jo mer bredde og dybde kan vi oppnå i forståelsen av prosjektets hovedproblemstillinger.

Målgrupper

Ved studiestart høsten 2008 samlet vi data fra følgende grupper:

Realister
Alle nye (førsteårs) studenter ved grads- (bachelor/integrert master) eller profesjonsutdanninger i:

  • Studier med opptakskrav om generell studiekompetanse og "realfagskrav". Det vil si utdanninger med følgende opptakskravkoder fra Søkerhandboka til Samordna opptak: BIOI, HING, INGMX4, MARTE, MAT2XY, NÆRM, ORTO, REALFA, SIVING.
  • Alle ingeniør- og sivilingeniørstudier - uansett fagområde, inkl. bioingeniør
  • Studier i farmasi og fiskeri- og havbruk
  • Studier som ikke har realfag i opptakskravet, men som likevel har en realfaglig/teknologisk profil ("Natur og miljø", "Informasjonsbehandling" osv.)

Ikke-realister
Alle nye (førsteårs) studenter ved følgende grads- (bachelor/integrert master) eller profesjonsstudier:

  • Veterinær (ved NVH)
  • Norges Handelshøyskole
  • Samfunnsøkonomi (nasjonalt)
  • Sykepleier (nasjonalt)
  • Journalistikk (nasjonalt) 
  • Reiseliv (nasjonalt)

Videregående skole

  • tilfeldig utvalg elever i VG2 i videregående skole, studiespesialiserende
  • tilfeldig utvalg elever i VG2 i videregående skole, yrkesfaglig opplæring ved helsearbeiderfag, kokk- og servitørfag, reiseliv, medier og kommunikasjon, utdanningsprogrammet Elektrofag (altså VG2-elevene på programområdene automatisering, elenergi, data og elektronikk, osv.) og utdanningsprogrammet Teknikk og industriell produksjon (altså VG2-elevene på programområdene kjemiprosess, kjøretøy, osv.).
  • alle elever i VG2 i videregående skole, yrkesfaglig opplæring ved programområdene akvakultur, fiske og fangst og maritime fag

Metode for datainnsamling

Problemstilling 1: Valg/bortvalg

Innsamling av data vha. spørreskjema i papirformat. Disse dataene utgjør stammen i prosjektet og er utgangspunkt for kvantitative analyser så vel som for supplerende kvalitative undersøkelser:

  • Ved høgskoler og universitet: Innsamling av spørreskjema-data fra begynnerstudenter i Vilje-con-valgs målgruppe ved i MNT-fag i løpet av første studieuka høstsemensteret 2008. Studentene ble bedt om å notere navn og kontaktdetaljer (mobilnr., e-post) for ev. senere oppfølgingsstudier (frivillig).
  • Ved videregående skoler: Innsamling av spørreskjema-data fra utvalg elever i VG2 i løpet september-november 2008.
  • Vilje-con-valgs stipendiat Marianne Løken har samlet kvalitative data til sin forskning: Jenters historier om deres valg av mannsdominert realfaglig utdanning: Skriv ditt valg!
  • Stipendiat på prosjektet, Jørgen Sjaastad har sammen med forsker Fredrik Jensen våren 2010 samlet kvalitative data fra rekrutteringstiltaket ENT3R. Dataene vil han bruke i sitt forskningsprosjekt om betydning av rollemodeller for realfagsvalg.
     

Problemstilling 2: Gjennomføring - frafall/bortvalg

Studenter og elever som i spørreskjemaet har gitt oss kontaktinformasjon, vil bli kontaktet for oppfølgingsundersøkelser angående gjennomføring og frafall. En første runde med telefonintervjuer ble gjennomført våren 2009 (se vedlegget: Frafall realister 2009).

Nettressurser